تفاوت آزمون آیلتس و تافل

  افرادی که قصد ادامه تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان را دارند و یا در کشورهای غیر انگلیسی زبان قصد ادامه ی تحصیل در رشته و دوره ای که به زبان انگلیسی ارائه می شود را دارند و یا حتی خواهان اخد ویزای کاری و مهاجرت کاری به کشورهای انگلیسی زبان و حتی برخی از کشورهای غیرانگلیسی زبان هستند بایستی توانایی و تسلط خود بر زبان انگلیسی را با ارائه یک مدرک بین المللی زبان انگلیسی به اثبات برسانند. دو آزمونی که در حال حاضر از اهمیت و اعتبار خاصی در سطح جهانی برخوردار هستند آزمون آیلتس و تافل می باشند. ولیکن سوالی که ذهن بسیاری از داوطلبان را به خود مشغول نموده است انتخاب آزمون آیلتس یا تافل است و ما نیز در این مجال به بررسی تفاوت های آزمون آیلتس و تافل و اعتبار سنجی آن ها می پردازیم.

آزمون آیلتس ( ازمون IELTS )

 IELTS که کوتاه شده ی عبارت International English Language Testing System می باشد در حال حاضر به عنوان معتبرترین آزمون بین المللی زبان انگلیسی در سراسر جهان شناخته می شود، آزمون آیلتس توانایی یک فرد غیر انگلیسی زبان در برقراری ارتباط با استفاده از زبان انگلیسی در سطح بین المللی را مورد سنجش قرار می دهد.

آزمون آیلتس و تافل

آزمون آیلتس و تافل

هر چند لهجه ی غالب در آزمون IELTS بریتانیایی (British) می باشد ولیکن عملا در این آزمون شاهد رنج متفاوتی از لهجه ها از جمله لهجه استرالیایی می باشیم که این امر باعث پذیرش گسترده ی آزمون IELTS در سطح بین المللی گشته است به طوری که حدودا تمامی دانشگاه های دنیا از جمله دانشگاه های ایالات متحده امریکا نتایج آزمون آیلتس را می پذیرند.

آزمون آیلتس توسط سازمان های فوق العاده معتبر British Council، University of Cambridge ESOL Examination و IDP Education Australia برگزار می گردد. همچنین آزمون آیلتس در دو گونه ی Academic و General ارائه می شود که انتخاب یکی از این دو وابسته به نیاز شما می باشند.

آزمون تافل ( ازمون TOEFL )

TOEFL که کوتاه شده ی عبارت Test of English as a Foreign Language می باشد برای ورود به بیش از ۹۰۰۰ کالج و دانشگاه در ایالات متحده امریکا، کانادا و حتی برخی دانشگاه ها در سایر نقاط جهان دارای اعتبار می باشد. این آزمون در دو نوع کاغذی PBT و اینترنتی IBT برگزار می گردد که البته به مرور زمان آزمون PBT اعتبار خود را از دست داده است.

برخلاف آزمون IELTS که رنج گسترده ای از لهجه ها را در خود گنجانده است تمرکز TOEFL تنها بر لهجه ی امریکایی (American) می باشد و لذا این محدودیت باعث گشته تا نسبت به IELTS از اعتبار بین المللی کمتری برخوردار می باشد. این آزمون توسط سازمان Educational Testing Service در سطح جهانی برگزار می گردد.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل

برای هر دو آزمون آیلتس و تافل تسط داوطلب را بر چهار توانایی اصلی زبان انگلیسی یعنی Listening، Reading، Writing و Speaking را مورد سنجش قرار می دهند که البته بایستی این مطلب را عنوان کرد که در هر بخش تفاوت هایی وجود دارد که ذکر آن ها الزامی است. اولین تفاوت این دو آزمون در مدت زمانی است که آزمون به طول می انجامد. آزمون IELTS زمانی در حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه را به خود اختصاص می دهد در حالی که آزمون TOEFL در حدود ۴ ساعت به طول می انجامد که این آزمون را متاسفانه به یک ماراتن تبدیل کرده است.

مهارت های Listening

عمده ترین تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش Listening تفاوت در لهجه ای است که در این دو آزمون شما خواهید شنید. همان طور که پیش تر اشاره نمودیم لهجه ی که شما در آزمون TOEFL با آن مواجه خواهید بود لهجه ی امریکایی است ولیکن در آزمون IELTS شما با رنج متفاوتی از لهجه ها رو به رو خواهید بود هر چند که لهجه ی اصلی بریتانیایی خواهد بود و تسلط بر لهجه ی بریتانیایی برای شما کافی خواهد بود.

آزمون آیلتس و تافل

آزمون آیلتس و تافل

در آزمون IELTS این بخش حدود ۳۰ دقیقه به طول می انجامد که شامل ۴ بخش مجزا است که دو بخش اول موضوعات عمومی را در برمی گیرد و بخش های سوم و چهارم موضوعات آکادمیک را در خود گنجانده اند. در این آزمون شما شاهد رنج متفاوتی از سوالات از جمله چند گزینه ای، پر کردن جای خالی، پر کردن چارت، جدول و… خواهید بود.

که این تفاوت گونه های سوال سبب اعتباردهی فوق العاده ای به آزمون IELTS شده است.در آزمون TOEFL این بخش حدود ۶۰ الی ۹۰ دقیقه به طول خواهد انجامید که شامل ۲ تا ۳ مکالمه و ۴ تا ۶ سخنرانی آکادمیک خواهد بود. آن چه شما در این آزمون خواهید شنید موضوعاتی آکادمیک خواهند بود و تمامی سوالات چند گزینه ای خواهند بود.

 مهارت های Reading

آزمون IELTS شامل ۳ متن آکادمیک می باشد که به طور عموم از آسان به دشوار ارائه شده اند، شامل ۴۰ سوال از گونه های متفاوت (چند گزینه ای، پر کردن جای خالی، پر کردن چارت، جدول و… ) است و زمانی که برای هر متن در نظر گرفته شده است در حدود ۲۰ دقیقه می باشد. البته این نکته بایستی ذکر گردد که در آزمون Academic نوع متون متفاوت هستند و شما شاهد متون عمومی نیز خواهید بود.

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی

 آزمون TOEFL  شامل ۴ تا ۶ متن آکادمیک می باشد که در یک سطح از دشواری قرار دارند و مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده ۶۰ الی ۱۰۰ دقیقه بسته به تعداد و طول متون خواهد بود. در این بخش هم شما شاهد سوالات جند گزینه ای خواهید بود.

مهارت های Writing

آزمون IELTS شامل دو بخش متفاوت است. در بخش اول شما ۲۰ دقیقه فرصت دارید تا گراف، جدول و یا دیاگرام را در حداقل ۱۵۰ لغت تشریح و توصیف نمایید و در بخش دوم نیز بایستی در بازه زمانی ۴۰ دقیقه ای با حداقل ۲۵۰ کلمه یک مقاله بنویسید. در آزمون General بخش اول نگارش یک نامه ی اداری در حداقل ۱۵۰ کلمه در مدت زمان ۲۰ دقیقه می باشد.

آزمون TOEFL نیز شامل دو بخش است ولی مطلب بسیار مهم این است که شما در آزمون iBT بایستی متن خود را تایپ نمایید لذا بایستی توانایی خوبی در تایپ انگلیسی داشته باشید.

بخش اول به صورت تلفیقی می باشد بدین معنی که شما در یک ابتدا بایستی متنی در حدود ۳۰۰ کلمه را بخوانید و در ادامه یک سخنرانی ۲ دقیقه ای در ارتباط با همان موضوع را خواهید شنید که بایستی در حین گوش دادن نکات کلیدی را یادداشت نمایید و سپس به شما ۳۰ دقیقه وقت داده می شود تا یک مقاله در حدود ۱۵۰ الی ۲۲۵ کلمه ای بنویسید. در بخش دوم نیز تنها ۲۰ دقیقه وقت به شما داده می شود تا یک مقاله ی ۳۰۰ تا ۳۵۰ کلمه ای بنویسید.

موسسه nclc

موسسه nclc

مهارت های Speaking

آن چه به طور چشم گیری باعث برتری آزمون IELTS نسبت به TOEFL شده است بخش Speaking است. در آزمون PBT که بخشی به عنوان Speaking در نظر گرفته نشده است و در آزمون iBT هم شما به سوالات پاسخ می دهید صدای شما از طریق میکروفون ضبط می گردد و به شبکه نمره دهی آنلاین ای تی اس (ETS Online Scoring Network) ارسال می گردد ولی در آزمون IELTS این بخش به صورت رو در رو برگزار می گردد.

که همین امر باعث می شود توانایی واقعی داوطلب در برقراری ارتباط کلامی در محیط به نحو مناسبی سنجیده شود. در آزمون IELTS شما مختار هستید با لهجه ی دلخواه خود صحبت کنید و اصرار بر استفاده از لهجه ی بریتانیایی نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *